Ezért merem férfiaknak is ajánlani a Seveled című filmet

Könnyed nyári vígjátékra számítottam, amikor a Várkert Moziba elhívtam a barátaimat az Orosz Dénes rendezte Seveled című filmre. Nem csalódtam, sőt!

A történet egy negyvenéves férfiről szól – akit Mészáros Béla játszik, ezúttal is meggyőzően –, aki filmkritikusi munkájában többé-kevésbé sikeresnek tűnik, magánéletében viszont egyáltalán nem: kapcsolatai általában már az első randin véget érnek, rendszerint nevetséges indokkal lép le a nagyon csinos lányoktól. (Természetesen egyéni ízlés kérdése, hogy a főszereplő színész mennyire néz ki „csajozógépnek”…) Határozott, időnként kifejezetten erőszakos fellépésű, egyszem fiát egyedül felnevelő édesanyjával szoros napi kapcsolatot tart fenn, különösen amióta kiderült, hogy a nő szívbeteg – ebben a szerepben Básti Juli remekel, néha szinte ijesztő hitelességgel. Tehát egy leválásra és elköteleződésre képtelen, a tökéletes szerelmet kereső és természetesen azt nem találó negyvenes agglegényről, azaz korunk egyik jellemző figurájáról és annak párkeresési kudarcairól van szó.

Amikor a férfi hirtelen ötlettől vezérelve beviszi kórházban fekvő édesanyjához a szomszédban lakó, kissé közönséges és nagyszájú, állapotos ex-sztriptíztáncosnőt – Tenki Réka láthatóan lubickol a szerepben –, az unokáról álmodozó beteg nő annyira boldog lesz, hogy „váratlanul” meggyógyul. Így fia kénytelen újabb és újabb hazugságokat kitalálni, újra és újra rávenni a szomszéd lányt a közös színjáték folytatására, miközben alig bírják elviselni egymást. A „nagyi” és a kollégák egyre gyanakvóbbak, hiszen az átverések egyre kevésbé sikerülnek, a bonyodalmak egyre fokozódnak és természetesen átterjednek a munkahelyi kapcsolatokra is. Mivel a férfi egyetlen célja sokáig édesanyja egészségi állapotának fenntartása, görcsösen ragaszkodik a hazugsághoz, még akkor is, amikor már mindenki a környezetében feltette neki a kérdést: mégis meddig?

A végét nem lövöm le, de nem nehéz megjósolni, hogy a saját maga által gúzsba kötött férfi (és az érintett két nő) sorsa hogyan alakul, csak annyit: ahogy a fókusz átkerül az anyáról máshová, a válasz is megérkezik, hiszen végül is az alapkérdés nem annyira bonyolult, mint amennyire sikerül azt a színjátékkal azzá tenni.

A legjobb magyar színészek több generációját felsorakoztató film (az előbbiek mellett emlékezetes játékot nyújt Rezes Judit, Mészáros Máté, Cserhalmi György és Bodrogi Gyula) egyértelműen könnyed és önfeledt szórakoztatást ígér, és aki csak erre számít, az nem lesz elégedetlen. (Ezért merem férfiak számára is ajánlani.) A szereplők sematikusak, de szerethetők, a történet eléggé kiszámítható, és elég sok benne a klisé, de azért vannak váratlan fordulatok is, a sztori és a humor kissé hullámzó, de sokszor lehet őszintén felnevetni, a zene pedig kifejezetten kellemes meglepetés. Sőt, néhány ponton még talán ennél is többet nyújt a film, érdemes elgondolkodni például az anyjával gyakorlatilag szimbiózisban élő negyvenes férfi megállapodásra képtelenségén, a tökéletes kapcsolat keresésének kudarcának okain, a szeretteinket védő, jószándékú, de sehova nem vezető, magunkat is gúzsba kötő hazugsággyártáson, a sztriptíztáncosnővel kapcsolatos előítéleteken, és nem utolsósorban egy szerkesztőség (most éppen újra aktuális) helyzetén.

Cikkajánló: Keresés – Egy elveszett lányé és a jó apaságé
További cikkekért kattints rovatcímeinkre: A férfi útjaAz FK Női Támogatói Köréből (női szerzőink írásai), Férfiérték történetekKörkérdés (interjúk), Férfiegészség.

Nem csalódtam a filmben, sőt! A férjem nem akarta megnézni, elijesztette a romantikus komédia műfaji meghatározás, de amikor meséltem neki az alkotásról és arról, hogy a moziban jócskán voltak férfiak is, megígérte, legközelebb jobban hallgat rám. Hiszen ő is szereti a könnyed, de jópofa magyar vígjátékokat (is), ha színvonalas a színészi játék, szórakoztató a humor és van valami értelmes üzenet benne. Itt mindhárom teljesült, igaz, csak részlegesen.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük